Бердичівська Районна Державна Адміністрація
Житомирська область
Логотип Diia Державний Герб України
gov.ua Державні сайти України
  Пошук

Декларування

Правила декларування встановлює та змінює виключно Верховна Рада України.

 

Останні зміни у правилах декларування Верховна Рада України внесла Законом України від 20.09.2023 № 3384-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», який набув чинності 12.10.2023.

Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції» Національне агентство з питань запобігання корупції надає рекомендаційні роз’яснення, методичну та консультаційну допомогу, зокрема, щодо застосування положень Закону та прийнятих на його виконання нормативно-правових актів. 

Ці Роз’яснення надані для забезпечення однакового застосування положень Закону стосовно заходів фінансового контролю, мають рекомендаційний характер,  не містять правових норм і відображають правозастосовну практику, їх опубліковано у Базі знань на сайті НАЗК. Ці Роз’яснення актуальні станом на 13.11.2023. 

Національне агентство періодично оновлює роз’яснення відповідно до законодавчих змін та доповнює їх, ґрунтуючись на запитах декларантів. З актуальною версією роз’яснень завжди можна ознайомитись у Базі знань на офіційному вебсайті Національного агентства. 

З 13.11.2023 втрачають чинність:

  • Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю (подання декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, повідомлення про відкриття валютного рахунку) від 29.12.2021 № 11;
  • Роз’яснення щодо подання декларації «кандидата на посаду» та проведення спеціальної перевірки в умовах воєнного стану від 01.03.2022 № 3;
  • Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю в умовах воєнного стану (подання декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, повідомлення про відкриття валютного рахунку, проведення перевірок) від 07.03.2022 № 4;
  • Роз’яснення щодо проведення спеціальних перевірок до перемоги України над російською федерацією від 12.05.2022 № 7. 

 

! Розмір прожиткових мінімумів для працездатних осіб на 1 січня відповідного року: 

 

1 ПМ

5 ПМ

50 ПМ

100 ПМ

2020 рік

2 102 грн

10 510 грн

105 100  грн

210 200 грн

2021 рік

2 270 грн

11 350 грн

113 500 грн

227 000 грн

2022 рік

2 481 грн

12 405 грн

124 050 грн

248 100 грн

2023 рік

2 684 грн

13 420 грн

134 200 грн

268 400 грн

2024 рік

3 028 грн

15 140 грн

151 400 грн

302 800 грн

 

Декларування посадовців - один із найбільш ефективних інструментів запобігання корупції у публічному секторі.  Завдяки запроваджений у 2016 році системі е-декларування сьогодні кожен громадянин може дізнатися, які статки має посадовець, який отримує заробітну плату з коштів державного бюджету.  Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) забезпечує контроль та перевірку декларації посадовців, аби виявити, чи всі суб’єкти декларування подали декларації та чи відповідає вартість їхнього майна та витрати доходам.   У разі виявлення порушення суб’єкт декларування може бути притягнутий до:

Адміністративної відповідальності - якщо сума виявлених недостовірних відомостей відрізняється від достовірних на суму від 100 до 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. За таке порушення суд може зобов’язати суб’єкта виплатити штраф.

Кримінальної відповідальності - якщо сума недостовірних відомостей відрізняється від достовірних відомостей на суму від 500 до 4000 прожиткових мінімумів, суб’єкту декларування може загрожувати штраф або громадські роботи, а також позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю. Якщо сума недостовірних відомостей перевищує достовірні на суму понад 4000 прожиткових мінімумів, передбачено покарання у вигляді штрафу, громадських робіт або обмеження волі, а також позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю.

Дисциплінарної відповідальності - якщо сума виявлених недостовірних відомостей не перевищує 100 прожиткових мінімумів.

 

  Якщо у вас виникають питання щодо заповнення декларації, ви можете скористатися такими сервісами:

- Служба технічної підтримки НАЗК: [email protected] (відповіді надаються з 9:00 до 18:00);

- База знань з офіційними роз'ясненнями НАЗК - https://wiki.nazk.gov.ua/

 

 

Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані: хто та за яких умов має його подавати?

Хто має подавати ПСЗ?

Обов'язок подання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані поширюється не на всіх публічних службовців, а лише на окремі категорії з числа суб'єктів декларування, а саме:

1) Службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище відповідно до статті 51-3 Закону України «Про запобігання корупції». До них належать, зокрема, керівники органів державної влади, їхні заступники, керівники функціональних підрозділів, судді, прокурори, слідчі та дізнавачі, а також інші співробітники правоохоронних та контролюючих органів.

2) Декларантів, які обіймають посади пов'язані з високим рівнем корупційних ризиків, відповідно до переліку, затвердженого наказом НАЗК від 06.11.2023 №249/23.

Всі інші категорії публічних службовців не зобов'язані подавати такі повідомлення.

Коли виникає обов’язок подати ПСЗ?

У разі отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку декларантом на суму, що перевищує 50 прожиткових мінімумів. У 2024 це – 151 400 грн.

Обов’язок подати ПСЗ виникає лише за сукупності таких обставин:

  • отримано дохід, придбано майно, здійснено видаток;
  • дохід отримав / майно придбав / видаток здійснив саме суб’єкт декларування;
  • розмір доходу /видатку перевищує 50 ПМ.

Подання ПСЗ в інших випадках (у тому числі щодо членів сім’ї) Законом не передбачене.

Строк для подання ПСЗ – 10 календарних днів з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку.

Важливими аспектами при визначенні суттєвої зміни є:

  • саме разова операція (одержання доходу, купівля майна, здійснення видатку), а не сукупний дохід/витрати за певний період;
  • розрахунок ведеться виходячи з нарахованої, а не отриманої суми – тобто дохід має включати податки, збори тощо;
  • дохід має бути фактично отриманим, а не лише нарахованим.

Отже, якщо держслужбовець, який є суб’єктом подання ПСЗ, отримав винагороду, премію, здійснив покупку будинку, автомобіля, земельної ділянки чи іншого майна, або ж зробив разовий видаток (наприклад, оплатив курс навчання, турпоїздку тощо) на суму понад 151 400 грн – це вважається суттєвою зміною його майнового стану.

Слід зазначити, що якщо при отриманні спадщини, подарунка, приватизації нерухомого майна грошова оцінка такого майна не проводилась і вартість його не відома, ПСЗ не подається. Таке майно зазначається в декларації за відповідний період.

Скільки ПСЗ необхідно подати у разі одночасного придбання майна та здійснення видатку?

Одне, якщо видаток здійснено в межах 10-денного строку з моменту набуття майна у власність.

У разі придбання майна, вартість якого перевищує 50 ПМ, подається одне повідомлення, в якому зазначаються відомості у відповідних розділах щодо придбаного майна та здійсненого видатку.

Це правило діє у випадку, якщо при придбанні майна суб’єкт декларування здійснив відповідний одноразовий видаток у той самий день або в межах 10-денного строку з моменту набуття майна у власність. Якщо з будь-яких причин право власності на майно суб’єкт декларування набув в один день, а сплатив за нього пізніше ніж через 10 днів – подається 2 (або більше) ПСЗ.

Приклад

Декларант придбав нерухомість 13.09.2024. У цей день був укладений договір купівлі-продажу, внесені відповідні зміни в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, суб’єкт декларування передав (перерахував) кошти продавцю.

У такому випадку подається 1 ПСЗ. У розділі 3 «Об’єкти нерухомості» зазначається інформація про квартиру, у розділі 9 «Видатки» – інформація про суму сплачених коштів.

Як подати ПСЗ?

Для того, щоб подати ПСЗ необхідно:

 - увійти до Реєстру декларацій за допомогою електронного підпису;

- обрати в особистому кабінеті «Нове повідомлення про суттєві зміни в майновому стані»;

 - ознайомитись з інструкцією та заповнити форму, внести необхідні дані;

 - підписати та подати документ.

Важливо: відомості про суттєві зміни в майновому стані обов'язково мають бути відображені декларантом у черговій щорічній декларації за відповідний звітний період.

 

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь