Декларування
Декларування за 2024 рік
Наразі декларантам доступна можливість сформувати довідку “Дані для декларації” за 2024 рік. Оскільки довідку за конкретний звітний період можливо сформувати лише один раз, варто зауважити, що орієнтовно до 20 лютого 2025 року здійснюється наповнення Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (ДРФО) даними про доходи за останній квартал 2024 року. Тож перед формуванням довідки варто переконатися, що ваші дані уже внесено в ДРФО, оскільки для довідки “Дані для декларації” НАЗК отримує дані з нього і у випадку їх відсутності може відображатися неповна інформація про отримані доходи. Переконатися в тому, що дані за чотири квартали 2024 року внесені можна в електронному кабінеті платника податків на сайті Державної податкової служби України.
Звертаємо увагу, що відомості з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та Спадкового реєстру, які носили інформативний характер, у довідці “Дані для декларації” наразі надаватись не будуть через технічні проблеми обміну даними з відповідними рєстрами, держателями яких є Міністерство юстиції України.
Нагадаємо, НАЗК запустило спеціальну функцію «Дані для декларації», яка дозволила спростити процес заповнення декларації та уникнути помилок, а з березня 2024 року члени сімей публічних службовців отримали можливість погодити збір та передачу своїх даних декларанту для заповнення декларацій за декілька кліків у мобільному застосунку Дія.
Крім того, з жовтня 2024 року НАЗК запровадило можливість часткового автоматизованого перенесення окремої інформації з державних реєстрів та баз даних до форми декларації. Скористатись цією функцією можливо за наявності сформованої довідки “Дані для декларації” за відповідний звітний період і тільки щодо щорічної декларації. Як зробити це покроково - дивіться у відеоінструкції. Про функцію “Автозаповнення” детальніше тут.
Нагадаємо, що з 1 січня 2025 року стартувала щорічна кампанія декларування публічних службовців - 2024, яка триватиме до 31 березня включно. Рекомендуємо ознайомитись з оновленими роз’ясненнями НАЗК у Базі знань та отримати консультацію з незрозумілих вам питань щодо декларування у антикорупційного уповноваженого (уповноваженою особою з питань запобігання та виявлення корупції) організації, в якій ви працюєте.
Якщо ви не отримали відповіді на свої питання, то телефонуйте до контакт-центру НАЗК (044) 200-06-94.
Правила декларування встановлює та змінює виключно Верховна Рада України.
Останні зміни у правилах декларування Верховна Рада України внесла Законом України від 20.09.2023 № 3384-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», який набув чинності 12.10.2023.
Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції» Національне агентство з питань запобігання корупції надає рекомендаційні роз’яснення, методичну та консультаційну допомогу, зокрема, щодо застосування положень Закону та прийнятих на його виконання нормативно-правових актів.
Ці Роз’яснення надані для забезпечення однакового застосування положень Закону стосовно заходів фінансового контролю, мають рекомендаційний характер, не містять правових норм і відображають правозастосовну практику, їх опубліковано у Базі знань на сайті НАЗК. Ці Роз’яснення актуальні станом на 13.11.2023.
Національне агентство періодично оновлює роз’яснення відповідно до законодавчих змін та доповнює їх, ґрунтуючись на запитах декларантів. З актуальною версією роз’яснень завжди можна ознайомитись у Базі знань на офіційному вебсайті Національного агентства.
З 13.11.2023 втрачають чинність:
- Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю (подання декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, повідомлення про відкриття валютного рахунку) від 29.12.2021 № 11;
- Роз’яснення щодо подання декларації «кандидата на посаду» та проведення спеціальної перевірки в умовах воєнного стану від 01.03.2022 № 3;
- Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю в умовах воєнного стану (подання декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, повідомлення про відкриття валютного рахунку, проведення перевірок) від 07.03.2022 № 4;
- Роз’яснення щодо проведення спеціальних перевірок до перемоги України над російською федерацією від 12.05.2022 № 7.
! Розмір прожиткових мінімумів для працездатних осіб на 1 січня відповідного року:
|
1 ПМ |
5 ПМ |
50 ПМ |
100 ПМ |
2020 рік |
2 102 грн |
10 510 грн |
105 100 грн |
210 200 грн |
2021 рік |
2 270 грн |
11 350 грн |
113 500 грн |
227 000 грн |
2022 рік |
2 481 грн |
12 405 грн |
124 050 грн |
248 100 грн |
2023 рік |
2 684 грн |
13 420 грн |
134 200 грн |
268 400 грн |
2024 рік |
3 028 грн |
15 140 грн |
151 400 грн |
302 800 грн |
Декларування посадовців - один із найбільш ефективних інструментів запобігання корупції у публічному секторі. Завдяки запроваджений у 2016 році системі е-декларування сьогодні кожен громадянин може дізнатися, які статки має посадовець, який отримує заробітну плату з коштів державного бюджету. Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) забезпечує контроль та перевірку декларації посадовців, аби виявити, чи всі суб’єкти декларування подали декларації та чи відповідає вартість їхнього майна та витрати доходам. У разі виявлення порушення суб’єкт декларування може бути притягнутий до:
Адміністративної відповідальності - якщо сума виявлених недостовірних відомостей відрізняється від достовірних на суму від 100 до 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. За таке порушення суд може зобов’язати суб’єкта виплатити штраф.
Кримінальної відповідальності - якщо сума недостовірних відомостей відрізняється від достовірних відомостей на суму від 500 до 4000 прожиткових мінімумів, суб’єкту декларування може загрожувати штраф або громадські роботи, а також позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю. Якщо сума недостовірних відомостей перевищує достовірні на суму понад 4000 прожиткових мінімумів, передбачено покарання у вигляді штрафу, громадських робіт або обмеження волі, а також позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю.
Дисциплінарної відповідальності - якщо сума виявлених недостовірних відомостей не перевищує 100 прожиткових мінімумів.
Якщо у вас виникають питання щодо заповнення декларації, ви можете скористатися такими сервісами:
- Служба технічної підтримки НАЗК: support@nazk.gov.ua (відповіді надаються з 9:00 до 18:00);
- База знань з офіційними роз'ясненнями НАЗК - https://wiki.nazk.gov.ua/
Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані: хто та за яких умов має його подавати?
Хто має подавати ПСЗ?
Обов'язок подання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані поширюється не на всіх публічних службовців, а лише на окремі категорії з числа суб'єктів декларування, а саме:
1) Службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище відповідно до статті 51-3 Закону України «Про запобігання корупції». До них належать, зокрема, керівники органів державної влади, їхні заступники, керівники функціональних підрозділів, судді, прокурори, слідчі та дізнавачі, а також інші співробітники правоохоронних та контролюючих органів.
2) Декларантів, які обіймають посади пов'язані з високим рівнем корупційних ризиків, відповідно до переліку, затвердженого наказом НАЗК від 06.11.2023 №249/23.
Всі інші категорії публічних службовців не зобов'язані подавати такі повідомлення.
Коли виникає обов’язок подати ПСЗ?
У разі отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку декларантом на суму, що перевищує 50 прожиткових мінімумів. У 2024 це – 151 400 грн.
Обов’язок подати ПСЗ виникає лише за сукупності таких обставин:
- отримано дохід, придбано майно, здійснено видаток;
- дохід отримав / майно придбав / видаток здійснив саме суб’єкт декларування;
- розмір доходу /видатку перевищує 50 ПМ.
Подання ПСЗ в інших випадках (у тому числі щодо членів сім’ї) Законом не передбачене.
Строк для подання ПСЗ – 10 календарних днів з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку.
Важливими аспектами при визначенні суттєвої зміни є:
- саме разова операція (одержання доходу, купівля майна, здійснення видатку), а не сукупний дохід/витрати за певний період;
- розрахунок ведеться виходячи з нарахованої, а не отриманої суми – тобто дохід має включати податки, збори тощо;
- дохід має бути фактично отриманим, а не лише нарахованим.
Отже, якщо держслужбовець, який є суб’єктом подання ПСЗ, отримав винагороду, премію, здійснив покупку будинку, автомобіля, земельної ділянки чи іншого майна, або ж зробив разовий видаток (наприклад, оплатив курс навчання, турпоїздку тощо) на суму понад 151 400 грн – це вважається суттєвою зміною його майнового стану.
Слід зазначити, що якщо при отриманні спадщини, подарунка, приватизації нерухомого майна грошова оцінка такого майна не проводилась і вартість його не відома, ПСЗ не подається. Таке майно зазначається в декларації за відповідний період.
Скільки ПСЗ необхідно подати у разі одночасного придбання майна та здійснення видатку?
Одне, якщо видаток здійснено в межах 10-денного строку з моменту набуття майна у власність.
У разі придбання майна, вартість якого перевищує 50 ПМ, подається одне повідомлення, в якому зазначаються відомості у відповідних розділах щодо придбаного майна та здійсненого видатку.
Це правило діє у випадку, якщо при придбанні майна суб’єкт декларування здійснив відповідний одноразовий видаток у той самий день або в межах 10-денного строку з моменту набуття майна у власність. Якщо з будь-яких причин право власності на майно суб’єкт декларування набув в один день, а сплатив за нього пізніше ніж через 10 днів – подається 2 (або більше) ПСЗ.
Приклад
Декларант придбав нерухомість 13.09.2024. У цей день був укладений договір купівлі-продажу, внесені відповідні зміни в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, суб’єкт декларування передав (перерахував) кошти продавцю.
У такому випадку подається 1 ПСЗ. У розділі 3 «Об’єкти нерухомості» зазначається інформація про квартиру, у розділі 9 «Видатки» – інформація про суму сплачених коштів.
Як подати ПСЗ?
Для того, щоб подати ПСЗ необхідно:
- увійти до Реєстру декларацій за допомогою електронного підпису;
- обрати в особистому кабінеті «Нове повідомлення про суттєві зміни в майновому стані»;
- ознайомитись з інструкцією та заповнити форму, внести необхідні дані;
- підписати та подати документ.
Важливо: відомості про суттєві зміни в майновому стані обов'язково мають бути відображені декларантом у черговій щорічній декларації за відповідний звітний період.